Alle tingene mine / Ryddedag

I kveld har jeg hatt et aldri så lite ryddeprosjekt her hjemme. Først samlet jeg alle tingene mine i en haug. Her må jeg understreke at jeg ikke har inkludert felles ting som møbler og kjøkkenutstyr. Jeg har heller ikke inkludert en tursekk og to kofferter som står i boden. Men ellers er dette alt jeg eier. Når jeg hadde dratt alt ut av hyller og skap så det slik ut:

Image

Ikke ultra-minimalistisk (se også her eller her), men det fikk da plass på sengen. Så begynte den virkelige jobben – å gjennomgå hele haugen. Mye fant veien tilbake til hyller og skap igjen, men jeg fikk også ryddet ut en del ting. Jeg brukte bagasjevekten til samboeren for å måle resultatet, og totalt er det altså 6,8 kg mindre skrot i huset når jeg har lagt sammen det som er i kaste-posen og i Fretex-posen:

Image

Man ser ikke så godt hva som er oppi, men det var i alle fall et par sko, to jakker og noen bøker, og ellers litt småting. Jeg kommer neppe til å savne tingene denne gangen heller; hukommelsen begynner allerede å svikte når det gjelder hva mer som er oppi posene. Likevel har mye av skrotet overlevd flere tidligere rydderunder, så hva gjorde utslaget denne gangen, og hvorfor har jeg ikke ryddet ut disse tingene før?

Vel, det som skiller denne dagen fra tidligere ryddedager er først og fremst at jeg har gått gjennom ALT. Det er for eksempel lettere å kaste et par sko når man ser hele samlingen på en gang, og man kan sammenligne og se hvordan skoene fungerer (eller ikke fungerer) med resten av det man eier. Dessuten er man virkelig nødt til å bli ferdig før leggetid når man først har lesset ned hele sengen, og raske avgjørelser kan kanskje være riktigere siden man ikke rekker å bli sentimental. For meg ble det i alle fall veldig lett å bryte noen barrierer og endelig få ryddet ut de tingene som jeg har hatt på kanskje-listen litt for lenge.

For å oppsummere, så har dette vært en nyttig øvelse. Det er befriende å være kvitt enda flere ting, og jeg tror det vil være lettere å hoppe over kanskje-listen i fremtiden og bare rydde ut skrotet med en gang. Erfaringen viser jo at ting som har havnet på kanskje-listen før eller siden finner veien ut uansett. Det vil også være morsomt å lese dette innlegget på nytt om et års tid og se utviklingen – dette er første gang jeg samler alt jeg eier (med ovenfornevnte forbehold) på et bilde og med det dokumenterer et tverrsnitt av livet på denne måten. Samtidig lurer jeg jo også på når jeg skal møte den nedre grensen for hva jeg kan ha av ting. Hvor mange/få ting er det greit å leve med for å kunne ha en viss balanse i livet?

Leave a Reply

