Noen tips for en jul med mindre stress

Bak kun én sort julekaker, men gjerne tre- eller firedobbel oppskrift når du først er i gang. Bytt med et par-tre venner som baker noe annet enn deg, og vips så er du i mål.

Se om du kan kutte et par navn av gavelista – kanskje kan du avtale teaterbesøk eller en annen aktivitet med venninna i stedet for gaveutveksling?

Ingen dør om det ikke følges et strikt skjema for når ting skal skje. Pinnekjøttet er ferdig når det er ferdig. Stikkordet for julefeiringen er flyt, og husk at det er viktigere å ha det gøy enn å ha det perfekt.

Har du flere tips?

3 thoughts on “Noen tips for en jul med mindre stress

  1. Hei! Jeg har blitt veldig inspirert av denne minimalistiske livsstilen, og fant din blogg! Liker veldig godt det du skriver. Jeg var veldig sikker på at jeg ville begynne å leve litt som dette, og dette innebærer jo å fjerne/kaste ting. Så kom jeg plutselig over en som skrev “men hvor blir det av historien?” og det fikk meg til å bli skikkelig usikker. Jeg vet at det er den minimalistiske veien jeg ønsker å gå, men så har jeg hele tiden det spørsmålet i bakhodet, som gjorde at jeg synes det ble litt vanskelig. Hva tenker du om dette, er du enig?

    • Hei! Kjekt at skriveriene mine faller i smak, særlig siden jeg har vært så sløv på oppdateringene i høst. :p

      Jeg lurer på hva slags historie du tenker på? Historien om en selv? Et annet begrep for dette er det biografiske narrativ (se sosiolog Anthony Giddens) – om jeg husker riktig går teorien ut på at vi har flytende identiteter, og derfor må konstruere identiteten vår fortløpende. Eiendeler kan være en måte å uttrykke seg selv på i et identitetsperspektiv (tenk platesamlingen), og med tanke på det er det jo forståelig at man kan føle at man mister noe av seg selv om man kvitter seg med ting man har anskaffet seg på et eller annet tidspunkt.

      Noen løser det ved å ta (digitale) bilder av ting de vil huske, men ikke lenger eie. Man kan jo også øve seg på å tenke at man bare kaster en fysisk ting, ikke minnene. Eller man kan minne seg om fordelene ved å kunne konstruere identitet: å kunne være “en annen” i dag enn man var i går, skape sin egen fremtid, rett og slett ikke være nødt til å være sitt eget museum, men kunne bevege seg videre. Vi lærer og lever jo, smak og interesser endres, og da kan det være rart, i verste fall hemmende, om man må bo i hjemmet til den man var for fem, ti eller tjue år siden.

      Det er selvfølgelig greit å ta vare på noen ting, men jeg tror det er viktig å prioritere. Alt kan ikke være like viktig, da drukner jo tingene i hverandre. Hva med å fremheve høydepunktene?

      Ser at dette ikke ble en veldig minimalistisk kommentar, hehe, men det er en interessant problemstilling dette her. Uansett vil jeg understreke at man gjerne kan begynne med det man har minst tilknytning til (f.eks. avisene fra forrige uke), før man tar for seg vanskeligere ting. 🙂

  2. Hei igjen! Tusen takk for kjempe raskt svar! 😀 Ja det virker som du forstod det jeg lurte på. Det er noen ganger jeg tenker om jeg skal kaste en ting, også bringer det fram et minne som jeg ellers ikke ville tenkt på sånn til daglig, men det bringer jo opp noe fint. Og har jeg ikke den tingen, kanskje jeg vil glemme det. Så det er mest det jeg tenker på. Og eks sånne gamle skolebøker, hvis jeg tar det fram og ser i de, synes jeg det er kjempemorsomt å lese, og det bringer fram minner jeg ellers ikke ville fått om jeg ikke hadde hatt de. Men jeg vet jo at jeg ikke kan tenke sånn hele tiden heller.:)

Leave a Reply

